آثار منفی تغذیه بر اخلاق (1)
الف)اخلاقیات منفی
1- سنگ دلی
الف) پیامبر خدا(ص): هرکس چهل روز گوشت بخورد ، سنگ دل می شود.
ب) پیامبر خدا(ص): هرکس خوراکش اندک باشد ، تنش سلامت و دلش صفا می یابد ؛ و هرکس خوراکش فراوان باشد ، تنش بیمار و دلش سخت می گردد.
2-بدخویی
الف)امام صادق(ع) : گوشت ، گوشت می رویاند . هرکس گوشت را چهل روز واگذارد ، بدخوی می شود . وهرکس بدخوی شد ، در گوشش اذان بگویید .
ب)شکر ماده ای سمی است و دربلند مدت ، عوارض خود را نشان می دهد از جمله اضطراب و کج خلقی را افزایش می دهد و سبب خستگی مزمن می شودو علائم اضطراب و ترس را در خانم های حساس ، تشدید می کند.
3-وسواس (پریشانی عقل )
الف) پیامبر خدا(ص): در ظرف مسین منوش ؛ چرا که «سهل» (یعنی وسواس و پریشان عقلی ) برجای می نهد.
درمان
ب) امام علی (ع) : در هردانه انار ، چون در معده جای می گیرد ، حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است وشیطانی را که «وسواس» نام دارد ، چهل شب ،بیمار(زمینگیر) می کند.
4- دیوانگی
درمان
الف)امام صادق (ع) : اگر مردم از آنچه در گیاه سَیا هست ، آگاهی داشتند ، هرمثقال آن را با دومثقال طلا به چنگ می آوردند . زنهار که این گیاه ، مایه ایمنی از : بهک ، پیسی ، جذام ، دیوانگی ، سست اندامی و کژدهانی است.
ب) پیامبر خدا(ص):- خطاب به امام حسین (ع) - : فرزندم !کرفس بخور؛ چراکه سبزی پیامبران است ، که فراموش شده است و خوراک خضر والیاس است . کرفس ، انسدادها را می گشاید ، دل را طراوت می دهد ، حافظه می آورد ، و دیوانگی وجذام ، پیسی و ترس را دور می کند .
ج)امام صادق(ع) : برشماباد آن دو سفید : نان ونمک … که ایمنی از جذام و پیسی و دیوانگی ، در نمک است .
د) پیامبر خدا(ص): نرگس را ببویید ، هرچند روز یک بار ، هرچند هفته ای یک بار، هرچند ماهی یک بار ، هرچند سالی یکبار و هرچند در همه عمر یک بار ؛ چرا که در قلب ، هسته ای از دیوانگی ،جذام و پیسی وجود دارد و بوییدن نرگس ، آن را دور می کند .
ه) امام کاظم (ع) : سیب برای چند چیز سودمند است ، برای : زهر ، افسون ، دیوانگی ای که از سوی ساکنان زمین به کسی می رسد ، و بلغمی که چیرگی یافته است . هیچ چیزی زودتر از آن ، اثر نمی بخشد .
-طب النبی ، ص5.
- تنبیه الخواطر ، ج2 ، ص269،ح4.
- الکافی ، ج6،ص309،ح1.
- بخوانید وسالم بمانید ، ص 31.
-الفردوس، ج5 ،ص69، ح7484.
- الخصال، ص 636،ح10.
-سیا:سنا را گویند و آن ، دارویی است که در مسهلات به کاربرند . اسم فارسی سناست و گفته اند عصاره آن است ، و گفته اند عصاره نبات دیگر است .(لغت نامه دهخدا، ج8، ص12224).
-مکارم الاخلاق ، ج1،ص 409 ، ح1387.
- الفردوس ، ج5 ،ص370، ح8468.
- الاصول السته عشر : ص 12.
- طب النبی ، ص10.
- مقصود جنیان اند (مرآه العقول ، ج22 ،ص195).
- الکافی ،ج6،ص355، ح2.